Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Julia Schuring

Julia Schuring

Wie: Julia Schuring (1996)
Studie: Bachelor Natuur- en Sterrenkunde
Eerste baan: Servicemedewerker bij Pathé Tuschinski
Favoriete plek op de UvA: De bibliotheek op Science Park, waar het altijd redelijk rustig is. Je hebt er uitzicht over een watertje en op de snelweg, dat is heel rustgevend.
Onmisbaar: Wiskundig inzicht en motivatie

Julia Schuring weet pas zeker dat dit haar richting wordt, als een enthousiaste docent haar op de middelbare school laat zien wat natuurkunde écht is. Haar belangstelling wordt verder aangewakkerd door interessante docu’s op Netflix en door de serie Cosmos. Het is nu eenmaal menselijk om je af te vragen waar we vandaan komen en wat er nog meer is. Als bonus mag ze ’s nachts gebruikmaken van de beste optische telescoop van Nederland, op het dak van Science Park.

Hoe bijzonder is deze combineerde opleiding?

'In eerste instantie wilde ik alleen Sterrenkunde studeren. Deze combi vond ik heel aantrekkelijk klikken, omdat ik ook nog erg geïnteresseerd was in natuurkunde. Het mooie is dat je kunt kiezen uit vakken van beide richtingen en je krijgt deels les op de UvA en deels op de VU. Daardoor krijg je les van de beste docenten van beide universiteiten, kun je gebruikmaken van de bibliotheken van zowel de VU als de UvA en heb je extra veel vakken om uit te kiezen voor je keuzeruimte. De studie is onderzoeksgericht, je leert bijvoorbeeld al in het eerste jaar van je studie hoe je wetenschappelijk verslag moet doen, dat vind ik heel cool. Het praktische deel van de studie is vooral gericht op experimenteel onderzoek. De practica zijn van hoge kwaliteit, onder andere door de expertise van de onderzoekers van beide universiteiten. In het eerste jaar volg je verder vooral inleidende vakken, leer je de basis van de natuurkunde, de kwantummechanica, de trillingen-golfoptica, de wetten van Newton. In het tweede jaar ga je dieper in op de vakken die je interessant vindt: als je in het eerste jaar ontdekt dat je Sterrenkunde het leukst vindt, kun je je keuzeruimte in je tweede jaar daarmee vullen. Uiteindelijk bleek Natuurkunde me toch meer te boeien dan Sterrenkunde en koos ik ervoor die richting in te slaan. Het derde jaar bestaat alleen uit keuzeruimte. Je kunt er dan ook voor kiezen om minors te volgen in hele andere vakgebieden, zoals filosofie of geschiedenis.'

We willen allemaal weten waar we vandaan komen en wat er nog meer is.

En nu? Wat is je ‘master’plan?

'Nou, ik wil een master doen die GRAPPA heet: Gravitation, Astro-, and Particle Physics. Je leert daarin over deeltjesfysica, zwaartekracht en zwaartekrachtsgolven. Het lijkt me leuk om vervolgens natuurkundige kennis in de maatschappij te brengen. Denk aan wat Robbert Dijkgraaf doet op televisie: toegankelijke, interessante colleges geven voor mensen die geen wetenschapper zijn. Ik merk elke dag dat mensen natuurkunde boeiend vinden, ook als ze er niks van begrijpen. Misschien doordat natuurkunde ook wel iets spiritueels in zich heeft. Het gaat over de grote levensvragen. Waar komen we vandaan, wie zijn we, wat is leven? In de natuurkunde proberen we die dingen wetenschappelijk te benaderen en te verklaren met feiten en onderzoek. Als je Natuurkunde gaat studeren, denk je dat je achter alle antwoorden komt. Maar ik heb ervaren dat hoe meer ik weet, hoe meer vragen ik heb.'

Natuurkunde lijkt een jongensstudie, maar gelukkig raken steeds meer meisjes geïnteresseerd.

Wat vind je het allertofste aan je studie?

'Op het dak van Science Park staan twee enorme telescopen. Dat zijn de beste optische telescopen van Nederland, speciaal bedoeld voor de studenten, van eerstejaars- tot masterstudenten. Als je de telescopen nodig hebt voor je onderzoek, kun je een nacht op de universiteit blijven en er gebruik van maken. In het eerste jaar deden we ‘een nachtje op het dak’ als practicum, heel tof.'

Je krijg les van de beste docenten van zowel de VU, als de UvA. Kan niet mooier!

Is het trouwens nog steeds een jongensstudie? Of is dat een achterhaalde gedachte?

'Nog steeds wel, maar gelukkig raken steeds meer meisjes geïnteresseerd in het vakgebied. Zelf merk ik gelukkig nauwelijks dat er veel jongens in mijn jaar zitten. Het valt me wel op dat de meisjes vaker aanwezig zijn. Ze werken meer samen en zijn heel gemotiveerd, misschien juist omdat ze eerder dan jongens denken dat ze het niet kunnen. Daarnaast neem je als student de identiteit van je opleiding en van je universiteit een beetje over, in mijn geval dan van twee universiteiten. De studenten zijn hier best eigenwijs. Dat komt vooral omdat we worden uitgedaagd om voor onszelf te denken, om verder te kijken dan alleen dat wat je wordt geleerd. Om brutale vragen te stellen. Ik vind het contact met de docenten fijn, je leert samenwerken met de mensen die al langer in het vakgebied meelopen. Misschien dat dat ook bijdraagt aan de assertiviteit van studenten. Amsterdamse studenten zijn trots op zichzelf en hun universiteit, maar hebben tegelijk een soort anti-houding. Het opstandige hoort er een beetje bij.'