Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

FanSea

FanSea: Michelle Nierop, Vera van Laarhoven, Jasper Luijendijk

Wie: Michelle Nierop (1996), Vera van Laarhoven (1994) en Jasper Luijendijk (1998) 
Wat: FanSea, eco-friendly straws
Studie: Jasper studeert Built Environment (richting Architecture) aan de HvA, Michelle doet de bachelor Future Planet Studies aan de UvA en Vera is net afgestudeerd van de bachelor Communicatiewetenschappen aan de UvA.
Eerste baan: Jasper: archiveren, Michelle: een krantenwijk en Vera: in een café
Favoriete plek op de UvA: Jasper: aan het water bij Crea, op Roeterseiland. Michelle: Science Park. Vera: de Oudemanhuispoort.
Onmisbaar: Elkaar, onze eigen motivatie en gedeelde missie

Michelle Nierop, Vera van Laarhoven en Jasper Luijendijk ontmoeten elkaar op de minor Entrepreneurship en starten samen - in de strijd tegen plastic soep - het bedrijf FanSea: gebruiksvriendelijke, duurzame rietjes gemaakt van zeewier. Terwijl ze nog druk in ontwikkeling zijn en hun studies bijna afgerond hebben, worden ze al platgebeld door groothandels met de vraag wanneer het eindelijk op de markt verschijnt.

Rietjes van zeewier. Hoe bedenk je het?

'Door de drive om iets goeds te doen voor de wereld. Samen kwamen we op het idee om rietjes te ontwikkelen die zijn gemaakt van een duurzaam alternatief voor plastic, met meer gebruiksgemak dan papier. We dachten eerst aan stalen rietjes, maar na marktonderzoek kwamen we tot de conclusie dat die niet handig zijn voor horecagelegenheden. In een drukke toko heb je nou eenmaal geen tijd om ieder rietje met een borsteltje schoon te maken - je móet daar gewoon met wegwerpproducten werken. Opeens kwam de gedachte in ons op: hoe vet is het als we de plastic soep kunnen bevechten met een zee-eigen product? Bij de Universiteit van Wageningen hadden we gezien dat zeewier veel mogelijkheden biedt, dus zijn we ons daarop gaan richten. Zo is FanSea geboren. Er zitten veel voordelen aan het gebruik van zeewier. Het is goedkoop en het geeft geen extra druk op de voedselketen, omdat je geen landbouwgrond nodig hebt. Het groeit snel, dus je hebt altijd genoeg, en bovendien produceer je geen CO2-uitstoot omdat het in zee groeit. We zijn het materiaal nu aan het finetunen, want we moeten het mengsel optimaliseren om te zorgen dat het product stevig genoeg is. Tegelijkertijd moet het ook makkelijk biologisch afbreekbaar zijn om goed te kunnen composteren als het in zee komt. Het is een precisiewerkje om het materiaal te optimaliseren. Er moeten nog wel wat dingen gebeuren, maar het gaat de goede kant op.'

Hoe vet is het als we de plastic soep kunnen bevechten met een zee-eigen product?

Innovatieve rietjes bedenken is één ding. Hoe gaan jullie dit in de markt zetten?

'Tot nu toe hebben we alles zelf bekostigd. We proberen subsidies te krijgen en doen mee aan wedstrijden waarmee je geld kunt winnen voor de ontwikkeling van je startup, zoals de Amsterdam Science Innovation Award. Eerder hebben we de publieksprijs gewonnen tijdens de pitchdag ter afsluiting van de minor en we hebben meegedaan aan de Business Model Challenge van Impact Hub Amsterdam. We zijn daar op de tweede plek geëindigd: best hoopgevend voor volgende wedstrijden. Er is vanuit de UvA nu nog geen fonds waar ondernemende studenten gebruik van kunnen maken helaas. Dat wil niet zeggen dat de UvA niks voor ons doet. We hebben de ruimte gekregen om te experimenteren in een lab op Science Park en een aantal hoogleraren denkt met ons mee. De UvA heeft ons nu ook gevraagd om te komen spreken op de opening van het Academisch Jaar in september. Dat is best een eer. We gaan daar ons verhaal vertellen en een interactieve proef doen. We moeten het nog uitwerken, maar het zal waarschijnlijk een blinddoektest worden, waarmee we mensen willen laten ervaren dat ons materiaal niet onderdoet voor plastic.'

Als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet gaat lukken.

Hebben jullie nog tips voor aankomende ondernemers?

'Wees nooit bang om hulp te vragen. Ook al is het aan de CEO van een groot bedrijf: nee heb je, ja kun je krijgen. En denk vooruit. Onze slogan is: ‘For every plastic disposable a FanSea alternative’. Dat is ons doel - we willen verder gaan dan rietjes alleen. Plastic wegwerpproducten moeten uiteindelijk allemaal van ons materiaal gemaakt kunnen worden. Omdat ons product zo innovatief is, heeft het natuurlijk tijd nodig. Dat weten we en dat hebben we geaccepteerd. Het is een heel nieuw product, dus er is niets kant en klaar beschikbaar. We moeten prototypes testen en machines ontwikkelen die onze wegwerpartikelen in veelvoud kunnen maken. Dit alles maakt het spannend, maar als je het niet probeert, weet je zéker dat het niet gaat lukken.'

Iedereen is anders, misschien is dat wel de overeenkomst tussen studenten aan de UvA.

Wat maakt jullie minor Entrepreneurship zo bijzonder? Is er iets wat eruit springt?

'Er waren vrij weinig mensen die iemand anders kenden op de minor, van elke studie zat er wel iemand bij. Die dynamiek is goed voor startups, want zo leer je onderwerpen vanuit verschillende hoeken te benaderen. Van alle verschillende perspectieven leer je veel. De minor is een plek waar veel mensen uit verschillende disciplines samenkomen, dat maakt het interessant. We hebben op de minor Entrepreneurship zeker ook gezien dat er niet één ding is dat de UvA-student definieert. Iedereen is anders, misschien is dat wel de overeenkomst tussen studenten aan de UvA.'