Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Templafy

Of je nu een brief, memo, verslag of PowerPoint-presentatie etc. wilt maken. De sjablonen zijn bereikbaar met een klik op de Templafy-button. Je vindt deze button linksboven in het lint in je Word- of PowerPoint-omgeving. Zo gebruik je altijd de meest actuele sjablonen en is je correspondentie altijd conform de UvA huisstijl.

Templafy installeren op een UvA ondersteunde werkplek

In een paar simpele stappen installeer je vanaf woensdagmiddag 12 februari Templafy op jouw ICT ondersteunde werkplek.

  1. Installeer Templafy op je UvA computer via het Software Center.
  2. Na installatie volgt de ‘Set up’. Klik op ‘Acces Templafy’ en vul vervolgens jouw UvAnetID in om in te loggen. Templafy houdt na de set up de taalinstelling van jouw computer aan.
  3. Vul jouw gegevens in jouw profiel aan. Deze gegevens vul je eenmalig in en roept Templafy op zodra je de tool gebruikt. Werk je op verschillende locaties of bij verschillende organisatieonderdelen binnen de UvA, dan kun je meerdere profielen aanmaken. Bekijk hiervoor de tips en handleidingen.

Templafy installeren op Zelfsupport computer

Maak je binnen de UvA gebruik van een zelfsupport computer (Windows en Apple)? Dan is het mogelijk om Templafy te gebruiken via uva.templafy.com. Eind 2020 komt ook de mogelijkheid tot het downloaden van de add-in binnen Word en PowerPoint beschikbaar voor Zelfsupport.  

Sjablonen binnen Microsoft Word

Binnen Microsoft Word kun je Templafy gebruiken voor het maken van een brief, memo, verslag, rapport, agenda en besluit. Elk sjabloon beschikt over een aantal invulvelden die jou helpen om een document zo snel mogelijk en in lijn met de UvA huisstijl in te vullen. Na het invullen van de gevraagde gegevens kun je verder werken met jouw document. Wil je de standaard gevraagde gegevens bijwerken? Klik dan op 'Document bijwerken' en pas de informatie aan. Je document wordt direct bijgewerkt met deze nieuwe gegevens. 

Sjabloon in Microsoft PowerPoint

Vanuit PowerPoint kun je direct gebruikmaken van het UvA PowerPoint-sjabloon. Binnen dit sjabloon heb je verschillende diaopties. Daarnaast kun je foto's toevoegen uit de UvA-beeldbank of foto's vanaf je eigen computer inladen. Ook kun je vanaf nu heel eenvoudig gebruikmaken van de UvA-iconen, om jouw presentatie nog aansprekender te maken.

Tips en handleidingen

  • 1. Je profiel aanmaken of aanpassen

    Open Templafy en klik binnen het Templafy scherm aan de rechterkant op de drie bolletjes. Klik vervolgens op ‘Gebruikersprofiel beheren’. Klik je profiel aan en bewerk jouw gegevens. Klik vervolgens op opslaan en afsluiten.

    Ben je aan het werk in een document en wil je jouw nieuwe gegevens  overnemen in jouw document? Klik dan rechts op ‘Document bijwerken’ en vervolgens nogmaals op 'bijwerken'. Je gegevens zijn nu in het document bijgewerkt.

  • 2. Ik wil graag een Nederlands en een Engels profiel aanmaken

    Open Templafy en klik binnen het Templafy scherm rechts op de drie bolletjes. Klik vervolgens op ‘Gebruikersprofiel beheren’. Klik op het plusteken om een nieuw gebruikersprofiel toe te voegen. Vul het gebruikersprofiel in en kies bij ‘Taal’ voor de gewenste taalinstelling van je profiel. Klik op Creëer. Het sjabloon kan nu schakelen tussen Nederlands en Engels.

    Ben je begonnen in het Nederlands, maar wil je toch wisselen naar een Engelstalige document? Klik dan op ‘Document bijwerken’. Selecteer het gewenste profiel. Pas de ‘opening line’ en ‘closing line’ aan en klik op 'Document bijwerken'. 

  • 3. Ik werk voor meerdere organisatieonderdelen binnen de UvA. Ik wil dus meerdere profielen aanmaken.

    Open Templafy en klik binnen het Templafy scherm rechts op de drie bolletjes. Klik vervolgens op ‘Gebruikersprofiel beheren’. Klik op het plusteken om een nieuw gebruikersprofiel toe te voegen. Vul het gebruikersprofiel in en kies het Organisatieonderdeel en sub onderdeel voor je tweede profiel. Klik op 'Creëer'. Je kunt nu schakelen tussen je twee profielen.

    Ben je begonnen in één van de twee profielen, maar wil je toch wisselen naar het andere profiel? Klik dan op ‘Document bijwerken’. Selecteer het gewenste profiel en klik op bijwerken. Jouw gegevens zoals het adres en het bijpassende UvA logo van het organisatieonderdeel waarvoor je werkt zijn nu aangepast.

  • 4. Je wilt een document opmaken in opdracht van een collega of leidinggevende
    1. Laat de persoon waarvoor je een document wilt opstellen ook Templafy installeren op de UvA-werkplek. Zorg ervoor dat tijdens het creëren van het gebruikersprofiel de box ‘Laat anderen zich inschrijven op dit profiel’ is aangevinkt.
    2. Ga naar jouw eigen Templafy-omgeving. Klik hier op ‘Gebruikersprofiel toevoegen’ en abonneer jezelf op het gebruikersprofiel van jouw collega of leidinggevende. Dit gebruikersprofiel is nu ook zichtbaar wanneer je een nieuw document start of bij ‘document bijwerken’.
  • 5. Het installeren van Templafy lukt niet

    Lukt het niet om Templafy te installeren op jouw UvA ondersteunde werkplek of werkt de tool niet? Neem dan contact op met de ICT servicedesk. Heb je een specifieke vraag over een sjabloon of wil je weten welke mogelijkheden er zijn om een veelgebruikt template of sjabloon binnen jouw afdeling toe te voegen aan Templafy? Neem dan contact op met de huisstijlcoördinator via huisstijl@uva.nl.

  • 7. Waarom moet ik een tweestapsverificatie uitvoeren?

    De UvA vindt veilig werken erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld. Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Het zorgt ervoor dat er een extra check kan worden gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. Omdat deze verificatie is ingesteld op Office365 in de Cloud moet je voor je gebruik kunt maken van Templafy ook een verificatie uitvoeren. Klik hier voor meer informatie over tweestapsverificatie.