Hier vind je een selectie van onze vele experts op het gebied van media, communicatie en privacy.
Heb je een specifieke vraag of wil je in contact komen met een wetenschapper die niet op deze pagina staat? Neem dan contact op met de afdeling Persvoorlichting. Dit kan via 020 – 525 2695 of via persvoorlichting@uva.nl.
Beate Roessler is hoogleraar Filosofie. Zij specialiseert zich in de waarde van de privésfeer voor de autonomie van personen en voor burgers in een liberale samenleving, in conflicten tussen veiligheid en privésfeer, rechtvaardigheid, autonomie en gelijke kansen voor vrouwen.
Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Philosophy and Public Affairs
Frederik Zuiderveen Borgesius doet onderzoek naar online data en privacy. Zijn expertisegebieden zijn privacy, surveillance, persoonsgegevens, vrijheid van meningsuiting, cookies, online tracking en veiligheidsdiensten, prijsdiscriminatie en discriminatie.
T: +31 (0)20 525 3921
Natali Helberger is hoogleraar Informatierecht. Ze doet onderzoek naar hoe de rol en juridische positie van de gebruiker van informatie verandert onder invloed van informatietechnologie en sociale en economische omstandigheden. Ook kijkt zij naar de implicaties hiervan voor de juridische positie, rechten en plichten van informatiegebruikers onder het huidige en toekomstige informatierecht. Belangrijke aandachtsgebieden in haar onderzoek zijn media en data analytics, profilering, social media, privacy en de rechten van gebruikers.
Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies. Hij doet onderzoek naar de positie van journalisten op de arbeidsmarkt, de impact en invloed van nieuwe media op het alledaagse leven, digitale cultuur en de creatieve industrie.
Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Media & Cultuur
Anne Helmond is onderzoeker nieuwe media en digitale cultuur. Haar expertisegebieden zijn web software, platforms, sociale media, blogs, zoekmachines, mobiele apps, algoritmes, data en privacy en de geschiedenis van het web.
Annemarie van Oosten is communicatiewetenschapper. Ze doet onderzoek naar media, en met name sociale media, in relatie tot de seksualiteit van adolescenten en jong volwassenen.
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Claes de Vreese is hoogleraar Communicatiewetenschap. Hij doet onderzoek naar de Europese Unie, politieke journalistiek, verkiezingscampagnes en de inhoud en effecten van nieuwsmedia op publieke opinie en gedrag.
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Political Communication & Journalism
Huub Wijfjes is mediahistoricus en bijzonder hoogleraar Geschiedenis van Radio en Televisie. Zijn expertisegebieden zijn mediageschiedenis, televisiegeschiedenis, omroep-en mediabeleid, journalistiek, politiek en media, publieke omroep.
T: +31 (0)20 525 2980 / 6321
E: h.b.m.wijfjes@uva.nl
Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Media & Cultuur
Bas van den Putte is hoogleraar Gezondheidscommunicatie. Zijn onderzoek richt zich op het evalueren van en vergroten van de effectiviteit van on- en offline (interpersoonlijke) communicatie gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl bij verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld adolescenten, jongeren en volwassenen).
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Persuasive Communication
Kristina Irion is universitair docent. Haar onderzoek richt zich op EU-informatierecht en openbaar beleid, in het bijzonder de bescherming van privacy en persoonsgegevens, transnationale datastromen en gegevensbeheer.
Hans Beentjes is hoogleraar Algemene Communicatiewetenschap en doet onderzoek naar media-effecten. Hij is vooral geïnteresseerd in de vraag welke specifieke boodschapkenmerken het optreden van effecten bevorderen of juist verhinderen.
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Rens Vliegenthart is hoogleraar Communicatiewetenschap en doet onderzoek naar mediaberichtgeving van politieke actoren en sociale bewegingen. Zijn expertisegebieden zijn: politieke communicatie, verkiezingscampagnes en de relatie tussen journalisten en politici.
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Corporate Communication
Sanne Kruikemeier is communicatiewetenschapper. Haar onderzoek richt zich op de rol van sociale media tijdens verkiezingen (en daarbuiten). Daarnaast doet zij onderzoek naar de gevolgen van online nieuwsgebruik. Tot slot richt haar onderzoek zich op de rol van de journalist in een veranderend medialandschap.
T: +31 (0)6 5166 7266
E: S.Kruikemeier@uva.nl