Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Eva Schmitz onderzoekt hoe sommige mensen angst ervaren als ze aan wiskunde denken. Wiskundeangst wordt geassocieerd met een negatieve manier van denken over wiskunde. Deze gevoelens interfereren met het oplossen van wiskundige problemen in veel verschillende situaties in het dagelijks leven en op school.

Detail Summary
Datum 24 juni 2020
Tijd 12:00

Reken- en wiskundeangst ontwikkelt zich vanaf de kindertijd en neemt toe in de adolescentie. Omdat de adolescentie een cruciale periode is voor het leren van wiskunde en het maken van de eerste keuzes voor profielen en vervolgopleidingen, kunnen de negatieve gevolgen van wiskundeangst in de adolescentie groot zijn. Wanneer leerlingen technische vakken vermijden en zij beroepsrichtingen kiezen waarin wiskunde minder voorkomt, kan er veel potentieel verloren gaan. Schmitz heeft in haar onderzoek als doel om wiskundeangst bij adolescenten beter te begrijpen.

Op zoek naar een proefschrift? Kijk dan hier.

Mw. E.A. Schmitz: Missing Factors in Math Anxiety: The Role of Emotional Components, Math Behaviour, and Cognitive Biases in Adolescents’ Math Anxiety. Promotor is prof. dr. R.W.H.J. Wiers. Copromotoren zijn dr. E. Salemink en dr. B.R.J. Jansen.

Online verdediging

Vanwege de situatie rondom het coronavirus vinden de promoties aan de UvA niet – zoals gebruikelijk – plaats in Agnietenkapel of Aula. De promovendi verdedigen van achter hun pc of laptop thuis op het online platform ZOOM hun proefschrift tegenover hun begeleiders en de andere leden en de voorzitter van de promotiecommissie.

De promotie is op het aangegeven tijdstip live mee te kijken op YouTube. Na afloop van de promotie wordt de link gedeactiveerd en wordt de livestream verwijderd.

Download de samenvatting (pdf, 6 p.)